加拿大进出口外贸Hur designers och formgivare lyckas hitta återförsäljare



加拿大外贸

不小心看到的帖子,为了不忘记,便存到里来。
请勿跟帖。

Hur designers och formgivare lyckas hitta återförsäljare


I vår självtagna roll som återförsäljare av fantastiska produkter och presenter är det lätt att vi endast tänker på vårt arbete och vad vi skall göra. Men ibland tjänar det hela ecosystemet väl att lyfta huvudet lite och dela med sig av sina perspektiv till de olika partners och leverantörer som vi jobbar med. Vår viktigaste typ av partners är naturligtvis våra designers och formgivare som skapar produkterna vi säljer. I den här artikeln delar vi med oss lite gällande vad vi tycker är viktigt för olika designer att tänka på när det jagar återförsäljare och slutkunder för sina skapelser.

Att sälja kan vara utmanande och läskigt

Det är inte så lätt alla gånger att sälja. I många fall kan vi människor vara fantastiskt duktiga inom särskilda kunskapskategorier men inte alls ha samma färdigheter eller intresse för andra. Det är till exempel vanligt att en designer är duktig på att designa men egentligen inte är intresserad av att sälja och tänka på affären.

Det går inte att lyckas utan den kommersiella biten

Men vill du som designer bli välkänd och hitta många köpare för dina produkter är det tyvärr nödvändigt att intressera dig för det kommersiella, alternativt hitta en partner som vill sköta den biten. Men för artikelns skull antar jag att du, formgivaren, som läser detta själv kommer ta ansvar för det kommersiella samt såklart design av produkterna.

Varför lyckas vissa formgivare medan andra står still?

I vårt långa land och i Europa finns det mängder av duktiga formgivare som skapar otroliga produkter som blir fantastiska presenter. Men hur kommer det sig att endast ytterst få lyckas och blir stora? Svaret från vårt perspektiv blir långrandigt men följer nedan.

Bra produkter är bara början!

För det första gör många formgivare misstaget att tro att det endast är design som avgör om du lyckas eller inte. Men för oss som återförsäljare som varje dag är i kontakt med slutkund är det tydligt att designen endast “kvalificerar dig till tävlingen”. Det finns långt fler duktiga formgivare med fina produkter där ute än det finns hyllutrymme och uppmärksamhet i de största butikerna. Det vill säga, ditt första jobb är att se till att produkten är så bra som den någonsin kan bli så att du åtminstone kan vara med i spelet. Men sedan måste du börja jobba med det kommersiella.

Priset är JÄTTEviktigt

Det andra vanliga misstaget handlar om för högt pris, vilket ibland har att göra med att formgivaren har för höga tillverkningskostnader eller ibland allt för höga tankar om sina egna produkters värde. Slutkunder är nämligen inte benägna att betala höga priser för varumärken som de inte känner till, slutkunder betalar höga priser när det upplevda värdet i varumärket och produkten kombinerat är högt. Det vill säga, slutkunden är inte villig att betala höga priser för design endast, utan då måste det vara bra design och ett starkt varumärke.

Så är du relativt okänd som designer och vill växa ditt varumärke är vårt råd att sätta så attraktiva priser du kan, medan du fortfarande tjänar bra pengar. Du kan sedan höja priset när värdet på ditt varumärke ökar, alltså när fler slutkunder känner till dig och förknippar ditt varumärke med någon värdefull känsla. Om du inte kan sätta attraktiva låga priser för slutkunden på grund av för höga tillverkningskostnader så kanske det är dags att se dig om efter en ny tillverkare som kan tillverka dina produkter billigare.

Du måste bygga ditt varumärke för att bli framgångsrik

Vi har berört ämnet flera gånger ovan, men för tydlighetens skull vill vi poängtera vikten av att bygga upp ditt varumärke. Värdet i ett varumärke sitter i hur stor varumärkeskännedomen är och vad de som känner till ditt varumärke förknippar det med för känsla. Tänk till exempel på hur Louis Vuitton är otroligt kända och förknippas med en lyxig känsla. Du kan bygga upp varumärkeskännedomen och sätta din egen prägel på slutkundernas känslor angående ditt varumärke genom exempelvis snygga fotografier på en Facebooksida eller Instagramkonto.

Ett annat sätt att bygga ditt varumärke är genom olika typer av media. PR är alltså ett utmärkt sätt att bygga ditt varumärke, berätta din historia för så många medier som möjligt och försök att nå ut. Fördelen med att vara formgivare och designer är att du kan berätta något autentiskt och unikt som ingen annan. Är din formgivning bra så är vi övertygade att du kan hitta journalister som är villiga att lyssna.

Hur du hittar kunder (återförsäljare) för dina produkter

Slutligen för att knyta samman med titeln till artikeln, det vill säga hur du når ut till återförsäljare, är den enkla biten. Tack vare internet är det enkelt att hitta butiker som kan sälja dina produkter. Kontakta dem med ett välskrivet email och bifoga fina säljande bilder på dina produkter som du vet att dina fans skulle älska. Återförsäljare på internet (nätbutiker) älskar fina bilder eftersom det gör det så mycket enklare att sälja produkterna. Som återförsäljare letar vi efter fantastiska presenter och produkter att sälja och vi kikar på allt som kommer vår väg. Så dina mail kommer garanterat bli lästa. Kontakta så många återförsäljare som möjligt och visa dem dina produkter.

Det är också viktigt att veta att återförsäljaren vill tjäna pengar på att sälja dina produkter. Dvs, om du kan ge ett bra pris så att återförsäljaren tjänar bra pengar på varje produkt har återförsäljaren en mycket större motivation att visa produkten i sin egen marknadsföring, det är vad vi kallar “win-win”.

När du väl fått in foten hos en återförsäljare har du mycket vunnet. Men knappt har arbetet börjat. Helst kommer du över åren öka din försäljning till varje återförsäljare och behålla dem för alltid, medan du samtidigt hittar nya. Men det är viktigare att öka försäljningen hos dina existerande återförsäljare.

Något annat som vi nämner här på slutet är att vi ser en trend att mindre formgivare säljer direkt till slutkund via en egen hemsida. Tänk på att detta kan göra mer skada än nytta då du konkurrerar med dina återförsäljare. Återförsäljare kan vända dig ryggen pga detta.
加拿大电商我的客户需要从非洲免关税国家进口一些商品,所谓的免关税是不是也不用交增值税。 如果要交增值税,增值税的税率是多少? 菜鸟向各位前辈请教了。 评论 关税与增值税是俩个税种 加拿大电商Hallo, bitte schicken Sie uns mehr info uber die QT8-15- Machine MfG Alfredo 评论 晕死 是德语 你去德语区问问吧 评论 要你关于QT8-15- 这个型号机器的信息 评论 跟你要关于QT8-15- 这个型号机器的资料信息
  ·中文新闻 2024 年美国大选结果:特朗普不能吓到安东尼·艾博尼斯、彼得
·中文新闻 2024 年美国大选:哈里斯落选后,乔·拜登的演讲试图提振民主党

加拿大进出口外贸

加拿大电商关于免抵退问题

加拿大贸易当月销项-进项=-6万元,当月FOB总价*退税税率为10万元,那么当月可退税是6万元,免抵4万元 请问:这免抵的4万是不是要留到下期再进行抵扣????? 评论 这个问题问财务了。 评论 ...

加拿大进出口外贸

加拿大电商EN10204-3.1 材质报告

加拿大贸易路过的前辈们有没有知道EN10204-3.1证书的? 我的客户现在要求材质报告上要注明EN10204-3.1字样,但是原厂的材质报告几乎没有这个字样。国内的大厂,基本上通过了各种认证,是不是他们 ...

加拿大进出口外贸

加拿大电商外贸小白趟过的雷

加拿大贸易本人4个月换了3份工作,现在这份工作月底又要换工作了。我就说说我都遇到过哪些坑和哪些坑人的公司。 算算,去年毕业到现在有一年了。大学毕业就跑市场,自己创业,结果被现实 ...

加拿大进出口外贸

加拿大电商订舱订不到怎么办

加拿大贸易刚接触公司的地板产品,前辈却告诉我,目前最大的问题是除非是大公司订购,否则高昂的运费白搭。今天带我的前辈给我算了一下运费,都一万八了都。而且说订舱也订不到。那我来 ...